Trend: Ekomat och ekomode

Något man inte tänker på i första hand är att kläder kan vara en miljöbov. Exempelvis jeans är ett giftigtplagg som kräver cirka 100 olika sorters bekämpningsmedel för att framställas. Och till tre t-shirts går det år ett kilo gift och 29000 liter vatten. Men nu är giftfria, ekologiska kläder på gång. Många kända designers har vart den miljövänliga vägen för att framställa framtidens kläder. Kläderna blir lite dyrare i och med detta men det är det klart värt tycker jag. Många stora kedjor har börjat lansera detta och väldigt många barnkläder ligger långt fram som Polarn & Pyret och Lindex.

För mer info om ekologiska kläder:
www.renaklader.org
www.snf.se

När det gäller maten så är en stor del av växthuseffektens ursprung från vår matproduktion. Något man bör tänka på är att hälsa och miljö går hand i hand. Ändrar du dina matvanor så mår både kroppen och miljön bättre. Det man i första hand ska tänka på är att äta ekologiskt och dra ner på köttätandet. Det är alla gånger inte så lätt då jag själv älskar kött men men man kanske kan dra ner på det i alla fall.

Nä.. nu är det dags att slå sig ner i soffan en stund och softa?

image24

KOMMENTARER

Postat av: Lars

Jag har börjat handla ekologiska kläder och man märker ingen skillnad alls man känner sig däremot bekvämare i dom. Synd bara att dom är något dyrare. Ekologisk mat har jag handlat ett tag nu, det känns friskare att äta ekologiskt.

Postat av: Johanna

Varifrån är t-shirtarna på bilden?


Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0